Αλληλεπίδραση επικοινωνίας και όρασης

Χατζηεμμανουήλ Αδριανή

Λογοθεραπευτής

Αλληλεπίδραση επικοινωνίας και όρασης

Η όραση όπως ξέρουμε όλοι, είναι μια από τις σημαντικότερες αισθήσεις και δυσκολίες σε αυτήν, επηρεάζει αρνητικά την καθολική ανάπτυξη του παιδιού.

Το παιδί με προβλήματα όρασης, προσεγγίζει το περιβάλλον και αποκτά εμπειρίες, με τις υπόλοιπες αισθήσεις εκτός από την όραση, η οποία αποτελεί κυρίαρχη αίσθηση. Η κυρίαρχη αίσθηση που χρησιμοποιείται σε παιδιά με προβλήματα όρασης είναι η αφή.

Οι πιο συχνές δυσκολίες στα παιδιά με όραση είναι οι παρακάτω:

Φτωχές εμπειρίες

Δυσχέρεια στην κινητικότητα, τον προσανατολισμό και τις δεξιότητες καθημερινής διαβίωσης,

Δυσκολίες στην επικοινωνία με τους άλλους.

Ας αναλύσουμε όμως τις δυσκολίες στην επικοινωνία με τους άλλους.

Η κύρια δυσκολία για τα παιδιά με προβλήματα όρασης είναι ότι οι γλωσσικές τους εμπειρίες στερούνται των οπτικών πληροφοριών. Ένα βλέπον παιδί αποκτά την έννοια μιας μπάλας μέσω της οπτικής του επαφής με μια σειρά αντικειμένων που το περιβάλλον του χαρακτηρίζει ως « μπάλα». Ένα παιδί με προβλήματα όρασης αποκτά την ίδια ακριβώς έννοια με τη συστηματική αφή πολλών και διαφορετικών μπαλών.

Επιπλέον τα παιδία με προβλήματα όρασης στην επικοινωνία παρουσιάζουν:

  • Περιορισμένη ικανότητα στο νόημα των λέξεων, λόγω των περιορισμένων οπτικών τους εμπειριών
  • Περιορισμένη εννοιολογική αντίληψη στις λέξεις που χρησιμοποιούν
  • Καθυστέρηση της ανάπτυξης της ομιλίας τους
  • Δυσκολίες στη ρύθμιση του τόνου της ομιλίας
  • Φτωχότερη φωνητική ποικιλία
  • Ομιλία με μεγαλύτερη ένταση και βραδύτερο ρυθμό
  • Λιγότερες χειρονομίες και κινήσεις του σώματος
  • Λιγότερες κινήσεις των χειλιών κατά την άρθρωση των ήχων
  • Aργό ρυθμό ανάγνωσης

Από τη στιγμή που το παιδί με προβλήματα όρασης δυσκολεύεται να λάβει οπτικές πληροφορίες, η ικανότητα του να αποκτά γνώσεις μέσω της ακοής έχει τεράστια σημασία. Για τον παραπάνω λόγο οι γονείς και οι δάσκαλοι θα πρέπει να μιλούν συνεχώς και καθαρά στο παιδί με προβλήματα όρασης ώστε:

-Να του περιγράφεται με σαφήνεια τι θα πρέπει να κάνει το ίδιο

-Να το ενθαρρύνουν και να το καθοδηγούν να μιλά σωστά, καθαρά και αβίαστα

Έρευνες δείχνουν, ότι τα παιδιά που δέχονται την κατάλληλη στήριξη μέσω εξειδικευμένων τεχνικών και μεθόδων, οι δυσκολίες επικοινωνίας τους έχουν βελτιωθεί αισθητά.
Ας μην ξεχνάμε, ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό με τις δικές του ιδιαίτερες ανάγκες!

Άρθρο της Διεπιστημονικής Ομάδας του Κέντρου Θεραπευτικής Παρέμβασης «Λέξημα»

 

Ο πιο ενημερωμένος κατάλογος ιατρικών και παραϊατρικών ειδικοτήτων στο Βόρειο Αιγαίο.

Join us

Είστε γιατρός;