Γιατί είναι απαραίτητη η έγκαιρη πρόληψη των διαταραχών λόγου και επικοινωνίας πριν από την A’ Δημοτικού

Μόσχου Μαρία

Λογοθεραπευτής

Γιατί είναι απαραίτητη η έγκαιρη πρόληψη των διαταραχών λόγου και επικοινωνίας πριν από την A’ Δημοτικού

Στην εποχή μας μια σημαντική πλειοψηφία των παιδιών (κυρίως της νηπιακής – προσχολικής ηλικίας) εμφανίζουν αρθρωτικές-φωνολογικές διαταραχές, οι οποίες είναι συχνότερες στα αγόρια και μπορεί να παρουσιαστούν συνδυαστικά με άλλες διαταραχές στην επικοινωνία η στη ροή του λόγου (τραυλισμός) ή απραξία του λόγου, επιλεκτική αλαλία, και άλλες.

Τα κυριότερα χαρακτηριστικά αυτών των διαταραχών λόγου είναι:

– Μεταθέσεις φωνημάτων (θνινίο αντί θρανίο)
– Απλοποιήσεις συλλαβών (λάπα αντί ντουλάπα)
– Αναδιπλασιασμοί συλλάβων (τάτα αντί κότα)
– Παραλείψεις φωνημάτων (πότα αντί πόρτα)
– Αντικαταστάσεις φωνημάτων (δάρκα αντί βάρκα, φαλάτα αντί σαλάτα)

Γενικά παρουσιάζονται αλλοιώσεις φωνημάτων, συλλαβών και λέξεων.

Τα παιδιά με γλωσσικές δυσκολίες συνήθως δυσκολεύονται να κατακτήσουν τις χωροχρονικές έννοιες, την έννοια του συλλαβισμού και της κατηγοριοποίησης από την νηπιακή ηλικία (προσχολική ηλικία) αποτελούν ομάδες υψηλού κινδύνου για την εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών αργότερα στο σχολείο.

Τα παιδιά με φωνολογικές διαταραχές κινδυνεύουν να εμφανίσουν μεγάλη δυσκολία στην ανάγνωση, γραφή, ορθογραφία καθώς επίσης και στην οργάνωση.

Ένας μαθητής με τέτοιες δυσκολίες οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια στη σχολική αποτυχία κάτι που του δημιουργεί προβλήματα και σε ψυχολογικό επίπεδο (αισθήματα απαισιοδοξίας, απομόνωσης, επιθετικότητα και άλλα).

Για αυτό αν γονείς, δάσκαλοι ή νηπιαγωγοί έρθουν αντιμέτωποι με τέτοιες ενδείξεις σε κάποιο παιδί και αν η όποια δυσκολία διαγνωστεί έγκαιρα τότε το πρόβλημα βρίσκει λύση, αρκεί οι γονείς να συνεργαστούν ομαλά με τον λογοθεραπευτή και τους εκπαιδευτικούς για την καλύτερη εξέλιξη του παιδιού τους.

Λίγα λόγια για τον ρόλο του λογοθεραπευτή

Ένας λογοθεραπευτής μέσω μιας σειράς δοκιμασιών θα αναλύσει τα ελλείμματα στη γλώσσα του παιδιού, θα τα αξιολογήσει κι θα ετοιμάσει ένα λογοθεραπευτικό πρόγραμμα κατάλληλα προσαρμοσμένο στίς ανάγκες του παιδιού το οποίο έχει στόχο να ενισχύσει, να βελτιώσει και να αποκαταστήσει τις όποιες δυσκολίες εμφανίζει το παιδί.

Στη συνέχεια θα πρέπει ο λογοθεραπευτής να εκπαιδεύσει και να ενημερώσει τους γονείς. Για μια καλή εξέλιξη της ποιότητας της ζωής του παιδιού ο λογοθεραπευτής πρέπει να συνεργάζεται με εργοθεραπευτή, ψυχολόγο, φυσικοθεραπευτή και άλλες ειδικότητες.


Ετικέτες

Ο πιο ενημερωμένος κατάλογος ιατρικών και παραϊατρικών ειδικοτήτων στο Βόρειο Αιγαίο.

Join us

Είστε γιατρός;