Μαθησιακές Δυσκολίες

Βεκρή Βαλεντίνα

Ψυχολόγος

Μαθησιακές Δυσκολίες

Τι είναι οι μαθησιακές δυσκολίες;
Σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες το 15-20% του μαθητικού πληθυσμού αντιμετωπίζει κάποια Μαθησιακή Δυσκολία σε έναν ή περισσότερους τομείς ή αντικείμενα μάθησης. Οι μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζονται συχνότερα στα αγόρια απ’ ότι στα κορίτσια και μάλιστα σε αναλογία 4:1 ή 6:1 Ένα παιδί με Μαθησιακές Δυσκολίες παρουσιάζει ελλείμματα σε μια πληθώρα δεξιοτήτων, όπως την αντίληψη, τη γλώσσα, τη μαθηματική σκέψη, τη μνήμη, τη προσοχή, τη συγκέντρωση, τις κοινωνικές δεξιότητες και την συναισθηματική εξέλιξη. Ιδιαίτερα, θα πρέπει να τονιστεί ότι τα παιδιά που κρίνεται πως έχουν Μαθησιακές Δυσκολίες πρέπει να έχουν οπωσδήποτε τουλάχιστον κανονικό δείκτη νοημοσύνης.

Ποιες είναι οι μορφές των μαθησιακών δυσκολιών

Κάποιες μορφές μαθησιακών δυσκολιών είναι οι εξής:

• Διαταραχή της Γραπτής Έκφρασης / Δυσγραφία /Δυσορθογραφία

  •  Δυσκολία στη γραφή
  •  στον προσανατολισμό των γραμμάτων
  •  κακός και δυσανάγνωστος γραφικός χαρακτήρας
  •  αργή γραφή
  •  δυσκολία στη σύνθεση μίας πρότασης
  • Δυσκολία στην έκθεση: την καταγραφή και την οργάνωση των ιδεών σε γραπτό λόγο
  •  Δυσκολία στην εμπέδωση της ορθογραφίας (επαναλαμβανόμενα λάθη, μπορεί να γράφει την ίδια λέξη σε ένα κείμενο με πολλούς διαφορετικούς τρόπους).

• Διαταραχή της ανάγνωσης

  • Αργή ανάγνωση με δυσκολία στη σύνθεση των γραμμάτων (κομπιάσματα, αυθαίρετα συμπεράσματα)
  • Δυσκολία στην κατανόηση του νοήματος ενός κειμένου
  • Δυσκολία στην κατανόηση ερωτημάτων και ασκήσεων

• Διαταραχή των Μαθηματικών/Δυσαριθμησία

  •  Δυσκολία στη διάκριση μαθηματικών συμβόλων
  • Δυσκολία στη μνήμη και τις αριθμητικές ακολουθίες (π.χ. ημερομηνία και ώρα)
  •  Δυσκολία στην εκμάθηση μαθηματικών εννοιών (π.χ. προπαίδεια)

Γενικότερα τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζουν προβλήματα όπως στην οργάνωση του προσωπικού χώρου και μελέτης, δυσκολία να παρακολουθήσουν το μάθημα και να καταγράφουν τις ασκήσεις που έχουν για την επόμενη μέρα. Μπορεί να ξεχνάνε βιβλία και τετράδια ή σημαντικές πληροφορίες που ειπώθηκαν στην τάξη. Δεν προγραμματίζουν καλά το χρόνο τους. Παράλληλα μπορεί να παρουσιάζουν και δυσκολίες στη λεπτή κίνηση (π.χ. στη λαβή του μολυβιού, στην κοπτική, σε έργα αυτοεξυπηρέτησης π.χ. κορδόνια ή κουμπιά).

Ποιες είναι οι Ψυχολογικές επιπτώσεις στη ζωή ενός παιδιού;

Τα παιδιά αυτά έχουν μειωμένη απόδοση στο σχολικό περιβάλλον. Αυτό έχει σημαντικές επιπτώσεις στην αυτοπεποίθηση τους, στην ακαδημαϊκή τους πρόοδο αλλά και στην κοινωνική προσαρμογή τους. Συχνά θεωρούνται αδιάφορα, ή τεμπέλικα και έτσι μπορεί να περάσουν όλα τα σχολικά τους χρόνια με αυτή την «ταμπέλα». Ορισμένα παιδιά όντως σταδιακά αναπτύσσουν μία αδιαφορία ή ακόμα και αντιδραστικότητα αφού όσο και να προσπαθούν δεν υπάρχει θετική ανατροφοδότηση από τη σχολική τους απόδοση.
Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζουν προβλήματα στην κοινωνική συμπεριφορά, δυσκολίες στην ομαδικές σχέσεις, ενώ φαίνεται ότι είναι λιγότεροι δημοφιλείς και αποδεκτοί από τους συμμαθητές τους. Επιπλέον, αναφέρεται ότι οι έφηβοι με μαθησιακές δυσκολίες παραπέμπονται πιο συχνά για ψυχοθεραπεία για διάφορους λόγους με συχνότερους τα προβλήματα από τις εκδηλώσεις αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Επομένως, η σχέση μαθησιακών δυσκολιών με συναισθηματικά και συμπεριφορικά προβλήματα είναι δεδομένη και ομόφωνα αποδεκτή.

Συνυπάρχουν και άλλα προβλήματα;

Επίσης μπορεί να συνυπάρχουν και άλλα προβλήματα ψυχολογικής φύσεως, τα οποία συχνά προκύπτουν δευτερογενώς. Μερικές από τις συχνότερες δυσκολίες που συνυπάρχουν με τις μαθησιακές δυσκολίες είναι:

• Αγχώδεις διαταραχές
• Σχολική Φοβία
• Υπερκινητικότητα και Διάσπαση Προσοχής
• Συναισθηματικές Δυσκολίες
• Προβλήματα Κοινωνικοποίησης

Ποια είναι η προτεινόμενη Αντιμετώπιση των Μ.Δ;

Η προτεινόμενη αντιμετώπιση στις Δυσκολίες Μάθησης εξαρτάται από τα ευρήματα της διαγνωστικής διαδικασίας. Σε κάθε περίπτωση, η αντιμετώπιση πρέπει να είναι εξατομικευμένη. Το παιδί μπορεί να βοηθηθεί από ειδικό εκπαιδευτικό, από ψυχολόγο η λογοπεδικό. Η αποκατάσταση έχει διπλό στόχο αποβλέποντας τόσο στην μαθησιακή βοήθεια όσο και στην ψυχολογική στήριξη. Η έγκαιρη αξιολόγηση των ιδιαίτερων αναγκών κάθε παιδιού αλλά και η προσαρμοσμένη στις ανάγκες του παρέμβαση μέσω εξειδικευμένου εκπαιδευτικού υλικού και μεθόδων είναι η πλέον ενδεδειγμένη λύση για την υποστήριξη των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες. Σε αυτό το έργο είναι σημαντική η υποστήριξη και η συνεργασία τόσο των γονέων όσο και των δασκάλων του παιδιού ώστε να επιτευχθεί το καλύτερο θεραπευτικό αποτέλεσμα.

Ο πιο ενημερωμένος κατάλογος ιατρικών και παραϊατρικών ειδικοτήτων στο Βόρειο Αιγαίο.

Join us

Είστε γιατρός;