Ψυχολόγος
Τι είναι οι μαθησιακές δυσκολίες;
Σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες το 15-20% του μαθητικού πληθυσμού αντιμετωπίζει κάποια Μαθησιακή Δυσκολία σε έναν ή περισσότερους τομείς ή αντικείμενα μάθησης. Οι μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζονται συχνότερα στα αγόρια απ’ ότι στα κορίτσια και μάλιστα σε αναλογία 4:1 ή 6:1 Ένα παιδί με Μαθησιακές Δυσκολίες παρουσιάζει ελλείμματα σε μια πληθώρα δεξιοτήτων, όπως την αντίληψη, τη γλώσσα, τη μαθηματική σκέψη, τη μνήμη, τη προσοχή, τη συγκέντρωση, τις κοινωνικές δεξιότητες και την συναισθηματική εξέλιξη. Ιδιαίτερα, θα πρέπει να τονιστεί ότι τα παιδιά που κρίνεται πως έχουν Μαθησιακές Δυσκολίες πρέπει να έχουν οπωσδήποτε τουλάχιστον κανονικό δείκτη νοημοσύνης.
Κάποιες μορφές μαθησιακών δυσκολιών είναι οι εξής:
• Διαταραχή της Γραπτής Έκφρασης / Δυσγραφία /Δυσορθογραφία
• Διαταραχή της ανάγνωσης
• Διαταραχή των Μαθηματικών/Δυσαριθμησία
Γενικότερα τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζουν προβλήματα όπως στην οργάνωση του προσωπικού χώρου και μελέτης, δυσκολία να παρακολουθήσουν το μάθημα και να καταγράφουν τις ασκήσεις που έχουν για την επόμενη μέρα. Μπορεί να ξεχνάνε βιβλία και τετράδια ή σημαντικές πληροφορίες που ειπώθηκαν στην τάξη. Δεν προγραμματίζουν καλά το χρόνο τους. Παράλληλα μπορεί να παρουσιάζουν και δυσκολίες στη λεπτή κίνηση (π.χ. στη λαβή του μολυβιού, στην κοπτική, σε έργα αυτοεξυπηρέτησης π.χ. κορδόνια ή κουμπιά).
Τα παιδιά αυτά έχουν μειωμένη απόδοση στο σχολικό περιβάλλον. Αυτό έχει σημαντικές επιπτώσεις στην αυτοπεποίθηση τους, στην ακαδημαϊκή τους πρόοδο αλλά και στην κοινωνική προσαρμογή τους. Συχνά θεωρούνται αδιάφορα, ή τεμπέλικα και έτσι μπορεί να περάσουν όλα τα σχολικά τους χρόνια με αυτή την «ταμπέλα». Ορισμένα παιδιά όντως σταδιακά αναπτύσσουν μία αδιαφορία ή ακόμα και αντιδραστικότητα αφού όσο και να προσπαθούν δεν υπάρχει θετική ανατροφοδότηση από τη σχολική τους απόδοση.
Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζουν προβλήματα στην κοινωνική συμπεριφορά, δυσκολίες στην ομαδικές σχέσεις, ενώ φαίνεται ότι είναι λιγότεροι δημοφιλείς και αποδεκτοί από τους συμμαθητές τους. Επιπλέον, αναφέρεται ότι οι έφηβοι με μαθησιακές δυσκολίες παραπέμπονται πιο συχνά για ψυχοθεραπεία για διάφορους λόγους με συχνότερους τα προβλήματα από τις εκδηλώσεις αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Επομένως, η σχέση μαθησιακών δυσκολιών με συναισθηματικά και συμπεριφορικά προβλήματα είναι δεδομένη και ομόφωνα αποδεκτή.
Επίσης μπορεί να συνυπάρχουν και άλλα προβλήματα ψυχολογικής φύσεως, τα οποία συχνά προκύπτουν δευτερογενώς. Μερικές από τις συχνότερες δυσκολίες που συνυπάρχουν με τις μαθησιακές δυσκολίες είναι:
• Αγχώδεις διαταραχές
• Σχολική Φοβία
• Υπερκινητικότητα και Διάσπαση Προσοχής
• Συναισθηματικές Δυσκολίες
• Προβλήματα Κοινωνικοποίησης
Η προτεινόμενη αντιμετώπιση στις Δυσκολίες Μάθησης εξαρτάται από τα ευρήματα της διαγνωστικής διαδικασίας. Σε κάθε περίπτωση, η αντιμετώπιση πρέπει να είναι εξατομικευμένη. Το παιδί μπορεί να βοηθηθεί από ειδικό εκπαιδευτικό, από ψυχολόγο η λογοπεδικό. Η αποκατάσταση έχει διπλό στόχο αποβλέποντας τόσο στην μαθησιακή βοήθεια όσο και στην ψυχολογική στήριξη. Η έγκαιρη αξιολόγηση των ιδιαίτερων αναγκών κάθε παιδιού αλλά και η προσαρμοσμένη στις ανάγκες του παρέμβαση μέσω εξειδικευμένου εκπαιδευτικού υλικού και μεθόδων είναι η πλέον ενδεδειγμένη λύση για την υποστήριξη των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες. Σε αυτό το έργο είναι σημαντική η υποστήριξη και η συνεργασία τόσο των γονέων όσο και των δασκάλων του παιδιού ώστε να επιτευχθεί το καλύτερο θεραπευτικό αποτέλεσμα.
Ο πιο ενημερωμένος κατάλογος ιατρικών και παραϊατρικών ειδικοτήτων στο Βόρειο Αιγαίο.
Copyright © Aegean Doctors