Λογοθεραπευτής
Όλοι οι γονείς νιώθουμε λίγο ανήμποροι μπροστά στην ανακάλυψη μίας μαθησιακής δυσκολίας. Δεν είμαστε προετοιμασμένοι! Γιατί πολύ συχνά αυτή η δυσκολία δεν γίνεται εμφανής πριν το Δημοτικό κι ακόμα και τότε, μπορεί να μην εντοπίζεται με ευκολία. Οπότε, μας πιάνει το άγχος, αναρωτιόμαστε “τι πήγε στραβά” και βέβαια “τι ακριβώς είναι αυτό και τι κάνουμε τώρα;”
Παρακάτω παραθέτω τους πιο συχνούς προβληματισμούς με τις απαντήσεις.
Ο όρος «μαθησιακές δυσκολίες» χρησιμοποιείται για να περιγράψει τις δυσκολίες που συναντά ένα παιδί σχολικής ηλικίας στο γραπτό λόγο, συγκεκριμένα στους τομείς της ανάγνωσης, της γραφής, της ορθογραφίας, της αριθμητικής και στη διατήρηση της προσοχής.
Τα σημεία αυτά είναι τα εξής και διαφέρουν από παιδί σε παιδί:
Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι εγγενείς στο άτομο. Αυτό σημαίνει πως υπάρχουν στο παιδί από τη γέννησή του. Ωστόσο δεν αναγνωρίζονται συνήθως μέχρι να πάει το παιδί σχολείο.
Ένα είδος μαθησιακών δυσκολιών οφείλεται σε νευρολογική διαταραχή που επηρεάζει θεμελιακές λειτουργίες της μάθησης. Παρουσιάζεται δηλαδή, σε παιδιά με κανονική ή και ανώτερη νοημοσύνη που φοιτούν σε κανονικά σχολεία .
Υπάρχουν όμως και παιδιά με τις ίδιες ή παρόμοιες μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίες οφείλονται σε διάφορα βιολογικά και εκπαιδευτικά αίτια όπως:
α) σε χαμηλή νοημοσύνη β) σε σοβαρές αισθησιακές διαταραχές κυρίως της όρασης, της ακοής και της κινητικότητας γ) σε ανεπαρκή σχολική εκπαίδευση π.χ. συχνές απουσίες πάνω από 10% διδακτικές ημέρες του σχολικού έτους δ) σε δυσμενές οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον που εμποδίζει την απόκτηση νέων γνώσεων από το παιδί, ε) σε διαταραχές του προφορικού λόγου.
Έχει αποδειχθεί πως όσο πιο έγκαιρα γίνει η διάγνωση, τόσο καλύτερα ένα παιδί αξιοποιεί την βοήθεια που του παρέχεται.
Ωστόσο, από την πρώτη τάξη του δημοτικού ή και νωρίτερα, όταν υπάρχουν διαπιστωμένες χαμηλές επιδόσεις στις μαθησιακές δεξιότητες του παιδιού, προτείνουμε στους γονείς την αξιολόγηση του παιδιού τους και την έναρξη πρώιμης μαθησιακής παρέμβασης. Είναι αποδεκτό από την επιστημονική κοινότητα ότι αν η παρέμβαση ξεκινήσει νωρίς, τα αποτελέσματα είναι θεαματικότερα.
Μέσα από μια σειρά εξειδικευμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ο εκπαιδευτικός ψυχολόγος, ειδικός παιδαγωγός και λογοθεραπευτή μπορούν να δώσουν τρόπους, μεθόδους και εργαλεία στο παιδί ώστε να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις δυσκολίες του και να αρχίζει να βελτιώνεται σημαντικά και στο σχολείο. Παράλληλα, παρέχεται ψυχολογική στήριξη τόσο στο παιδί, όσο και στο οικογενειακό περιβάλλον.
Επίσης, η οικογένεια ενημερώνεται για τη φύση της δυσκολίας του παιδιού και καθοδηγείται πιο σωστά και ολοκληρωμένα ώστε να βοηθά το παιδί πιο αποτελεσματικά στο σπίτι.
Εάν έχει αρνητική στάση απέναντι στο διάβασμα, προσπαθήστε με ευχάριστες ασχολίες να αλλάξετε τα αισθήματά του. π.χ. Διαβάστε μαζί του παραμύθια με εικόνες ή κόμικς.
Αποφύγετε αρνητικά και καυστικά σχόλια αναφορικά με την απόδοσή του. Δεν ωφελούν ποτέ!
Για να μάθει την ορθογραφία κάποιων βασικών λέξεων, γράψτε τις λέξεις σε καρτέλες και χρησιμοποιείστε διαφορετικό χρώμα για τα γράμματα που γράφουν λάθος. π.χ. θέλετε να μάθει τη λέξη “ποδήλατο” γράψτε “ποδήλατο” και ακόμα καλύτερα κολλήστε ή ζωγραφίστε δίπλα ένα ποδήλατο!
Σε περίπτωση που το παιδί σας δεν προλαβαίνει να κρατήσει σημειώσεις κατά την παράδοση του μαθήματος, ζητήστε από τον δάσκαλο αν μπορεί να δώσει σε φωτοτυπία τις σημειώσεις του μαθήματος.
Αφιερώστε χρόνο στην εκμάθηση της προπαίδειας.
Ενθαρρύνετε το παιδί να διαβάζει σε ένα συγκεκριμένο δωμάτιο. Το δωμάτιο αυτό δεν πρέπει να έχει φασαρία ή να είναι φορτωμένο με αφίσες και παιχνίδια (οπτικά ερεθίσματα) που πιθανόν να αποσπάσουν την προσοχή του. Επίσης, το γραφείο του θα πρέπει να είναι μακριά από παράθυρα.
Ο πιο ενημερωμένος κατάλογος ιατρικών και παραϊατρικών ειδικοτήτων στο Βόρειο Αιγαίο.
Copyright © Aegean Doctors