Το παιδί μου θα πάει Α’ Δημοτικού. Είναι έτοιμο; Σχολική Ετοιμότητα

Το παιδί μου θα πάει Α’ Δημοτικού. Είναι έτοιμο; Σχολική Ετοιμότητα

Η είσοδος  και η φοίτηση ενός παιδιού στην Α’ Δημοτικού γίνεται περίπου στην ηλικία των 6 ετών. Για να επιτευχθεί όμως μια ομαλή ένταξη στην σχολική κοινότητα του δημοτικού, θα πρέπει το παιδί να έχει κατακτήσει κάποιες βασικές δεξιότητες (λόγου, κίνησης,  γνωστικο-αντιληπτικές, ψυχο-συναισθηματικές και κοινωνικές) ώστε να είναι έτοιμο και να μπορεί να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις του σχολείου. Έτσι ορίζεται ο όρος «Σχολική Ετοιμότητα».

Η ηλικία όμως δεν είναι το μόνο κριτήριο για την εισαγωγή του παιδιού στο δημοτικό σχολείο. Υπάρχουν παιδιά που δεν έχουν κατακτήσει κάποιες από τις παραπάνω δεξιότητες γι‘ αυτό θα πρέπει να γίνεται ένας διερευνητικός έλεγχος που ονομάζεται τεστ σχολικής ετοιμότητας από διεπιστημονική ομάδα που απαρτίζεται από λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή, ειδικό παιδαγωγό και ψυχολόγο.

Δείγμα δεξιοτήτων που θα πρέπει να έχει κατακτήσει το παιδί πριν προχωρήσει στο Δημοτικό είναι οι παρακάτω:

  • Ακολουθεί σύνθετες εντολές
  • Κατανοεί ιστορίες και συνομιλίες
  • Κατανοεί ανέκδοτα και λογοπαίγνια
  • Μπορεί να περιγράφει απλές και σύνθετες εικόνες
  • Μπορεί να μάθει απέξω και να απαγγείλει ποιήματα και τραγούδια σωστά
  • Πλάθει ιστορίες και τις διηγείται
  • Εκφράζει την περιέργεια του
  • Απαντάει με ναι /όχι σε ερωτήσεις
  • Απαντάει σε ερωτήσεις με αναλυτικό τρόπο
  • Μπορεί να συζητάει και να διατηρεί το θέμα της συζήτησης
  • Χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό, αντωνυμίες και τους χρόνους σωστά
  • Κατανοεί τα αντίθετα και μπορεί να κάνει συγκρίσεις
  • Η ομιλία του είναι πλήρως κατανοητή (χωρίς αρθρωτικές δυσκολίες)
  • Έχει βλεμματική επαφή
  • Χρησιμοποιεί εκφράσεις προσώπου και εκφράζει τα συναισθήματα του
  • Προσαρμόζεται σε μη οικείο περιβάλλον
  • Έχει περιέργεια για τα πράγματα γύρω του
  • Ακολουθεί κανόνες
  • Χρησιμοποιεί το ψαλίδι
  • Παίζει με τους συμμαθητές του
  • Κατανοεί χωροχρονικές έννοεις (πάνω κάτω, μέσα, εξω κλπ)
  • Πιάνει σωστά το μολύβι
  • Συμμετέχει σε ομαδικές δραστηριότητες
  • Γνωρίζει τα σχήματα και τα χρώματα
  • Μπορεί να βρει λέξεις που αρχίζουν από ένα φώνημα (π.χ. βρες μου μία λέξη που αρχίζει απο /δ/, όπως λέμε δέντρο)
  • Μπορεί να κάνει φωνολογικά παιχνίδια με ομοιοκαταληξίες, αντικαταστάσεις φωνημάτων κλπ (π.χ. μπορείς να μου βρεις λέξεις που να τελειώνουν όπως ο σκύλος σε –ος)
  • Ξεχωρίζει το δεξί και το αριστερό
  • Έχει καλή οπτική και ακουστική μνήμη
  • Είναι υπερκινητικό

Τέλος…

Σημαντικό ρόλο στην είσοδο των παιδιών στην σχολική κοινότητα έχουν και οι γονείς οι οποίοι σε συνεργασία με την νηπιαγωγό θα εντοπίσουν τις τυχόν δυσκολίες και στην συνέχεια θα απευθυνθούν στους αρμόδιους φορείς για αξιολόγηση. Αν χρειαστεί, προτείνεται η επανάληψη του νηπιαγωγείου που μας δίνει μεγάλο χρονικό περιθώριο στη θεραπευτική παρέμβαση και την προετοιμασία του παιδιού για την επόμενη χρονιά.

Διαβάστε επίσης από

Μαρία Ταξιαρχούλα Τσουλέλλη

Ο πιο ενημερωμένος κατάλογος ιατρικών και παραϊατρικών ειδικοτήτων στο Βόρειο Αιγαίο.

Join us

Είστε γιατρός;