Λογοθεραπεία: Γενικές συμβουλές για γονείς σύμφωνα με την ηλικία του παιδιού

Καλίτσα Όλγα

Λογοθεραπευτής

Λογοθεραπεία: Γενικές συμβουλές για γονείς σύμφωνα με την ηλικία του παιδιού

Πότε είναι σημαντική η λογοθεραπεία και σε ποια ηλικία

0 – 18 μηνών

•Μιλήστε ήρεμα και ζεστά στο παιδί σας.
•Κατονομάστε τους διάφορους ήχους που ακούει ( π.χ. ζώα, καμπάνα, κουδούνι κ. λ .π).
•Μην μιλάτε μωρουδίστικα στο παιδί σας ( π.χ μπουμ, άτα κ.λ.π). Μιλήστε του κανονικά ακόμα και από το πρώτο έτος της ηλικίας του.
•Περάστε ποιοτικό χρόνο μαζί του. Διαβάστε και εξηγείστε του βιβλία που είναι κατάλληλα για την ηλικία του.

2 – 3 ετών

•Αν το παιδί σας λέει μια λέξη λάθος, μην το διορθώσετε, απλά επαναλάβετε την πρόταση που είπε το παιδί σας αντικαθιστώντας τη λάθος λέξη με τη σωστή ( π.χ. «πάμε άτα» , «θα πάμε βόλτα»).
•Μαθαίνετε συνέχεια στο παιδί σας καινούριες λέξεις και εξηγήστε του λέξεις που ίσως δεν κατανοεί ή δεν γνωρίζει. Προσπαθήστε να ενσωματώσετε αυτές τις λέξεις στο καθημερινό του λεξιλόγιο. Προσέξτε, όμως, όλο αυτό να μη γίνει πιεστικά.
•Βοηθήστε το παιδί σας να λέει ιστορίες με τη βοήθεια εικόνων.
•Αν το παιδί σας ζητάει ή αναφέρει κάτι μονολεκτικά, επαναλάβετε αυτό που είπε ολοκληρωμένα ( π.χ. «νερό» , « θέλεις να πιείς νερό;»).

4 – 5 ετών

•Διαβάστε ιστορίες και παραμύθια μαζί με το παιδί σας και ενθαρρύνετε το να σας τα αφηγηθεί.
•Εμπλουτίστε το λεξιλόγιό του και μιλήστε του όπως μιλάτε σ’ έναν ενήλικα στην καθημερινότητά σας.

5– 6 ετών

•Υποβάλλετε ανοικτές ερωτήσεις για να προκαλέσετε διάλογο με το παιδί σας.
•Βοηθήστε το παιδί σας να οργανώσει τη σκέψη του, υποβάλλοντάς του διαβαθμισμένες ερωτήσεις π.χ. ποιος, πού, πότε, γιατί, κ. λ. π.
Γενικά προσπαθήστε να δίνετε όσο περισσότερα ερεθίσματα μπορείτε στο παιδί σας. Περιορίστε το χρόνο του παιδιού μπροστά στην τηλεόραση και τον υπολογιστή και περάστε μαζί του περισσότερες ποιοτικές ώρες. Αυτό θα συμβάλλει θετικά και στην ανάπτυξη λόγου του παιδιού, αλλά και στην μεταξύ σας σχέση!!

Πότε είναι σημαντική η λογοθεραπεία και σε ποια ηλικία;

Αν στην ηλικία των δύο ετών, για παράδειγμα, βλέπει μία μαμά ότι το παιδί είναι αδιάφορο, ότι δεν λέει μικρές προτάσεις δύο λέξεων, ότι είναι απόμακρο, ή ότι δεν παίζει με άλλα παιδιά… υπάρχουν ορισμένα καμπανάκια που μπορεί να δει ο γονέας. Οι γονείς, σε συνεργασία με τον παιδίατρο, μπορούν να τα δουν όλα αυτά και να ρωτήσουν εάν πρέπει να απευθυνθούν και σε έναν λογοθεραπευτή. Ακόμη κι αν ένα παιδί είναι πρόωρο, πάλι είναι ένα παιδί υψηλού κινδύνου που θα μπορούσε να βοηθηθεί. Εάν υπάρχουν ψυχολογικά προβλήματα, η σχέση γονέων δεν είναι καλή και εάν το παιδί ζει σε ένα περιβάλλον με καβγάδες και εντάσεις, τότε φοβάται και πανικοβάλλεται και μπορεί να δημιουργηθούν προβλήματα, όπως ένας τραυλισμός. Αν είναι χωρισμένοι οι γονείς και το παιδί είναι ανασφαλές, τότε μπορεί, επίσης, να δημιουργηθούν προβλήματα.

Ο γονέας μπορεί να πάρει συμβουλές από τα δύο έτη για το πώς να συμπεριφερθεί και τι να κάνει. Από τα 4 έως τα 6 έτη είναι μια καλή ηλικία για λογοθεραπεία. Η πρώτη δημοτικού είναι ένας σταθμός για το παιδί. Στο σχολείο μπορεί το παιδί να φοβάται και να ντρέπεται να μιλήσει στο μάθημα, από φόβο μην το κοροϊδέψουν οι συμμαθητές του. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει ψυχολογικά τραύματα. Το παιδί καταλήγει να μην μιλάει στο μάθημα και η δασκάλα μπορεί να νομίζει ότι είναι αδιάβαστο, χωρίς να έχει καταλάβει και εκείνη γιατί αντιδρά έτσι.

Συμπερασματικά οι γονείς, θα πρέπει να λειτουργούν έχοντας υπόψη τους όχι την πυροσβεστική αντιμετώπιση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους στο θέμα του λόγου, αλλά την πρόληψη του κτισίματος των δυσκολιών. Με βάση το γενικό αυτό κανόνα, οι γονείς όπως και οι εκπαιδευτικοί παιδιών μικρής ηλικίας, θα πρέπει να είναι σε θέση, μόλις εντοπίσουν κάποιες δυσκολίες, να παραπέμψουν ένα παιδί για αξιολόγηση σε ένα λογοθεραπευτή. Με τον τρόπο αυτό ενεργούν αποτελεσματικά, προληπτικά και ιδιαίτερα ευοίωνα για το μέλλον του παιδιού.


Ετικέτες

Ο πιο ενημερωμένος κατάλογος ιατρικών και παραϊατρικών ειδικοτήτων στο Βόρειο Αιγαίο.

Join us

Είστε γιατρός;