Το παραμύθι… Ένας σύμμαχος για τη λογοθεραπεία!

Μεϊμάρη Χρυσάνθη

Λογοθεραπευτής

Το παραμύθι… Ένας σύμμαχος για τη λογοθεραπεία!

Τα παραμύθια εκτός από αγαπημένο μέσο ψυχαγωγίας των παιδιών είναι κι εξαιρετικός μέσο ενίσχυσης της ανάπτυξης της ομιλίας και όχι μόνο. Τα παραμύθια ανέκαθεν ενδυνάμωναν τη σχέση γονέα και παιδιού και άφηναν το αποτύπωμά τους στον συναισθηματικό τους κόσμο!

Οι γονείς συνήθως, διαβάζουν παραμύθια  πριν βάλουν τα παιδιά για ύπνο καθώς είναι μία από τις αγαπημένες τους δραστηριότητες. Η ανάγνωση των παραμυθιών δεν ψυχαγωγεί μόνο τα παιδιά αλλά συμβάλει στην ανάπτυξη του εγκεφάλου, του χαρακτήρα και της προσωπικότητας, διεγείροντας τη φαντασία τους και καλλιεργώντας την επινοητικότητα και την εφευρετικότητα τους. Παράλληλα, ενισχύουν την ανάπτυξη της κατανόησης της αφήγησης, μιας δεξιότητας που είναι απαραίτητη για τη γλωσσική ανάπτυξη συνεπώς και για την κατάκτηση της ικανότητας της ανάγνωσης και της γραφής.

Τα ποικίλα οφέλη της ανάγνωσης των παραμυθιών το καθιστούν χρήσιμο εργαλείο στα χέρια των γονιών, των λογοθεραπευτών και των εκπαιδευτικών που επιθυμούν να ενισχύσουν τη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών τους.

Ένα παραμύθι μπορεί να μετατραπεί σε εργαλείο στα χέρια σας ακολουθώντας την παρακάτω διαδικασία:

  • Δώστε στο παιδί μερικά βιβλία παραμυθιών ή ένα βιβλίο με μερικά παραμύθια και αφήστε εκείνο να επιλέξει το παραμύθι που θέλει να διαβάσετε.
  • Ξεφυλλίστε το βιβλίο και συζητήστε τις εικόνες, χρησιμοποιήστε τις ερωτήσεις «Τι βλέπεις στην εικόνα;», «Τι συμβαίνει στην εικόνα;». Όταν το παιδί ολοκληρώσει την περιγραφή της εικόνας μπορείτε να του ζητήσετε να περιγράψει αναλυτικότερα τα ρούχα του ήρωα ή τα εξωτερικά του χαρακτηριστικά ή ένα ζώο της εικόνας κ.τ.λ. Επίσης, μπορείτε να κάνετε ερωτήσεις του τύπου «Γιατί μπορεί να το έκανε αυτό;», «Τι μπορεί να συμβεί μετά;», «Εσύ τι θα έκανες στη θέση του;». Αποφύγετε να κάνετε παραπάνω από μία επιπλέον ερώτηση για κάθε εικόνα γιατί το παιδί θα κουραστεί γρήγορα και θα εγκαταλείψει το παραμύθι.
  • Διαβάστε το παραμύθι αργά και καθαρά αλλάζοντας και προσαρμόζοντας τη φωνή σας στους ήρωες της ιστορίας. Μ’ αυτόν τον τρόπο διατηρείτε την προσοχή και το ενδιαφέρον του παιδιού.
  • Απευθύνετε στο παιδί μία ερώτηση –προσαρμοσμένη στην ηλικία του παιδιού- για κάθε σελίδα, αφήνοντας το βιβλίο ανοιχτό μπροστά του στην αντίστοιχη σελίδα.
  • Απομακρύνετε το βιβλίο και δώστε στο παιδί τους κύβους ή τις εικόνες του παραμυθιού ανακατεμένους/νες ώστε να διακρίνει τις εικόνες του παραμυθιού που μόλις διαβάσατε.
  • Ζητήστε από το παιδί να βάλει τις εικόνες με τη σειρά ώστε να φτιάξει το παραμύθι από την αρχή. Σε περίπτωση που δυσκολεύεται, μπορείτε να αφηγηθείτε το παραμύθι και το παιδί να διακρίνει τις εικόνες και να τις βάζει με τη σωστή σειρά.
  • Ζητήστε από το παιδί να αναδιηγηθεί το παραμύθι. Σε περίπτωση που δυσκολεύεται βοηθήστε το είτε ξεκινώντας την αφήγηση και κάνοντάς του ερωτήσεις είτε διακριτικά επαναλαμβάνοντας σωστά τα λεγόμενά του.

Εμείς αναφέραμε ενδεικτικά μερικούς τρόπους ώστε να χρησιμοποιήσετε το παραμύθι για να ενισχύσετε γλωσσικά το παιδί σας,πάρτε ιδέες και ανακαλύψτε κι άλλους τρόπους παρέα με τα παιδιά σας!

 

 

Ο πιο ενημερωμένος κατάλογος ιατρικών και παραϊατρικών ειδικοτήτων στο Βόρειο Αιγαίο.

Join us

Είστε γιατρός;